Just nu sitter jag och väntar på måndag, ja nästan i alla fall.

Jag är ju lite nyfiken på om veckan gett något i kg då jag stod still nästan hela förra veckan. Jag var ju tvungen att ta en extra VLCD vecka och ge mig f-n på att hålla mig till 600 kcal. Och det har jag gjort och träning ligger på 2 dagar i veckan som vanligt plus några löppass. Det är tyvärr jobbigt som f-n att gå på så låg kcal-diet under så lång tid men man får ge sig fan helt enkelt och från måndag kommer jag få äta mer mat vilket är mer lovande.

Det är även invägning på måndag som jag nämnde så vi hoppas på bättre resultat, det återstår att se.

Just nu står jag still.

Jag vet att jag styrt om kosten lite vilket kanske resulterat i att det är svårt att få den effekten man önskat. Jag har ätit havregrynsgröt på morgonen för jag grejar inte Itrims gröt, den smakar vedervärdigt efter 12 påsar. men då jag bygger på mig mer kolhydrater i kroppen så får jag gilla läget helt enkelt och äta det som finns dvs. de som inte smakar som jag riktigt önskar.

Sen ”fuskade” jag eller jag tog ett beslut att äta mat och ta några öl vilket gjorde att jag gick ur ketosen. Då är det bara att bygga upp den igen helt enkelt och med det sagt så kommer jag gå en vecka till på VLCD och sen nästa måndag växla till LCD. Nu kommer jag köra stenhårt på upplägget då det tog lite på mig att inte gått ner mer. Vägde mig hemma och då vägde jag 89,9 vilket är 0,1 ner. Nä, det har ingenting med att jag åt i helgen, jag har haft mindre ketos helt enkelt dvs. havregrynsgröten på morgonen.

Det blir att dricka frukost framöver och kanske ut och springa mer

Jag vet inte men det är stundtals svårt att låta bli men jag ska vara ärlig och säga att jag bokfört varje smakprov, ja det är väl klart att det hänt.

Med detta så är det inget som säger att jag gett upp eller inte kommer ge mig på mitt mål, klart jag ska. Den som gått på 600 Kcal om dagen och då i huvudsak på soppor eller andra drycker vet att man vill tugga. Man vill känna ett motstånd när man äter. Man saknar även andra smaker och det är inte det minsta konstigt. Och för att understryka igen, jag har inte gett upp, jag kommer inte ge upp! Jag kommer äta det som är sagt men jag kommer nog fördela om kosten mer. Jag kommer mer skräddarsy min kost ute efter Kcal behoven och lägga de större intagen där jag behöver de som mest.

Nu på morgonen äter jag en multivitamintablett samt havregrynsgröt, gröten ligger på ca. 130 Kcal och till det tar jag 1 dl minimjölk som är ca. 35 Kcal. Så sammanlagt blir det 165 kcal till frukost (Om jag tog Itrims så var det 180 Kcal). Det är ju ganska mycket tillsatser i Itrims påsar där av vitaminen. Jag mäter / loggar min kost med appen ”My Fitness Pal”. Det finns säkert 100:tals liknade men denna funkar ok för mig och tillsammans med min klocka som mäter stegen.

Man skulle kunna säga att det är 5:2 jag håller på med. Jag har dock lagt det mer på 0:7 då jag går på ca. 600 Kcal om dagen. På måndag är det tänkt att jag ska växla upp till kring 800 – 1000 Kcal men det finns vissa saker som gör att jag kommer fortsätta med mina VLCD måltider. Jag sitter ju uteslutande på mitt arbete vilket gör att energiutaget är ju ganska eftersatt under dagtid trots att jag går ca. 4000 steg på lunchen, så då kommer VLCD vara bra.

Jo, det jag kommer lägga fokus på är att äta något mer/större till middag då det är efter middagen det stora suget efter något kommer. Så med andra ord, jag kommer inte ge upp… varför skulle jag?

Så här ser det ut sedan starten vad gäller mina steg. Hade kravet tillsamman med Itrim på 7000 steg/dag men valde själv att höja dessa till 8000 steg/dag men vill verkligen ligga på 10000 steg/dag då det är ett rekommenderat värde (oftast). Just det, hur gick invägningen…
Steg Vikt2

Sista vecken av 600 kcal! Sen får vi växla upp till 800 kcal *hör och häpna*

Jag tycker det har gått bra trots visst självplågeri och jo jag har smakat på vissa saker och med det menar jag smakat på, inte ätit. Ja, det är en stor skillnad.
Lite jobbigt var senast igår då vänner bjöd på grillat ”knytis” med sockerkaka, vaniljglass och varm hjortronsylt till efterrätt. Då och just då känns detta upplägg jävligt dumt. Men annars går det bra trots de äckliga drycker och sopporna.

Midnattsloppet, det gjorde jag och jag bröt inte. Dagen till ära hade jag fått ta 150 kcal extra för jag skulle ju springa en mil runt Södermalm. Det gick bra, jag låg oftast på ett 6:10 tempo vilket är sjukt bra om man ser till inför, jag trodde jag skulle ligga på 7,00+ tid och med det vara nöjd om jag kom in på 1:10 eller 1:15 men nu vart det 1.06.38 vilket jag verkligen är nöjd med.

I kväll väger jag in och som ni mins, det var 96 kg i startvikt. Jag hoppas i alla fall på 90 kg och är jag inte där så blir jag nog besviken även fast varje kilo räknas.

Vi hörs!

Och det känns nu. Det känns i kroppen på många sätt och inte alltid positivt men det är ju bara att bita ihop.

Jag försöker bita ihop och gör det men det är inte lätt, jag känner ingen behov av att äta eller det gör jag visst. Jag saknar att tugga något, att känna smak av något gott för soppor och dessa shakes är inte goda. Jo, det finns säkert de som har en konstig läggning och säger att de är goda men jag har svårt att tro att de verkligen gör det. Man tar bort det goda och tillsätter mineraler etc. och det blir inte gott. Men jag vet att jag måste äta dessa under 3 veckor och jag gör det… och biter ihop. Om 1,5 veckor blir det ”mat” *tror jag*

I alla fall, lite roliga saker eller en sak, kläderna börjar sitta lite konstigt. Nu ska jag springa midnattsloppet på lördag, det ska bli kul. Vi är många vänner som ska springa tillsammans fast då jag är ganska tömd på energi så blir det mer att ”komma runt” vilket jag är helt inställd på men jag har fått av ”Frida” på Itrim att ta en extra shake inför loppet, tack det var snällt.

Just det, vägning på måndag… då får vi se hur vi ligger till

Vad ska man säga? En vecka av 12 så det blir sammanfattningsvis 11 kvar *suck*

Det är verkligen jobbigt, det sätter det mesta på prov tycker jag och det är verkligen allt. Man får kortare stubin. Man är konstant hungrig. Ja det är ju inte så konstigt. För som jag som har ett intag på 630 kalorier om dagen men ska ha ca 2000 bara för att ligga i sängen och glo så är det ju inte konstigt att man är hungrig. Det jobbigaste så här långt har vart helgen då alla andra äter och inte jag så på något sjukt sätt så har jag sätt fram mot den nya veckan.

Jag har i alla fall kommit fram till vad jag ska unna mig om 12 veckor eller nu då 11 veckor och det är följande

  1. Fallskärmshopp (tandem då och jag har testat det innan)
  2. Middag med min fru (På stan och en lämplig resturang)
    Om jag går ner alltså men visst det finns lite ramar att tänja på om man säger så

Ibland funderar jag på om min kropp motverkar viktnedgången då jag äter extremt lite kalorier. Man säger ju att man inte kan ta bort allt för kroppen kan börja spara i stället och det är teori som jag tycker kan stämma men Itrim säger att den gör inte det. Jag börjar genast nynna på ”Vem ska jag tro på” med Di Leva… sorry. Jag vet inte vad målet är efter 3 veckor men nu har jag gått ner ca. 3 kilo eller 2,8 för att vara exakt och blir det så per vecka framöver så kommer det gå vägen.

Har skapat en ritual inför när jag ska äta

  1. Maten i det här fallet soppa
  2. En papperservet
  3. Dryck, idag är det kolsyrat vatten med lime och mynta

Mat

Man få sleva i sig maten (när jag gillar den inte…än) för att sen snabbt torka sig om munnen för att sippa lite på den goda drycken.

Ja, vad gör man inte för…

Jo det ju som sagt första veckan och det är hälften gjort. Jag tänker då och då ”Va f-n?”

Nu är det ”bara” 11,5 veckor kvar av konstiga soppor, drycker som ska smaka något men inte gör det utan det smakar något helt annat. De ska smaka kaffe men smakar något liknande. Man vänjer sig säger de flesta, ok säger jag. Jag vet inte men nu börjar den extra hungern slå till, huvudvärken och andra saker. Det är ju lite det man pratar om eller de är de så kallade biverkningarna. Botemedlet på det är.. vatten! Vatten, vatten, vatten. Jag är dock lite trött på vatten, ja redan. Just det, kaffe. Det dricker jag bara 1 kopp nuförtiden och om det är bra eller dåligt vet jag inte men jag kan tänka mig att det är bättre med 1 kopp om dagen än 8.

Lite frågande är jag och frågan kommer ofta, är det värt det? Det verkar så.

vatten

Idag kryddade jag till den lite med äpple. Nä jag ska inte äta bitarna bara för att få lite smak på vattnet. I övrigt så kommer det nog gå bra tror jag, jag är inte inne i ketosen än men tror mig nå den i helgen vilket jag ser fram emot. Sen har jag 2 tänkta träningspass, ett på Itrim (cirkelpass) och ett löppass hemma. Har tyvärr vart lite seg och hängig efter alla mätningar i måndags. När man bara går på 600 kcal om dagen så är det tufft att hitta den extra energin men jag går mina 7000 steg om dagen och snart ska det lunkas igen.

Jo just det, vad gäller vikten och sådant så kommer det på måndagar

Vi hörs!

Ja så kan man nog sammanfatta starten på Itrim.
Hur är det tänkt? Jo, under 12v ska jag försöka nå vikten på 73 kg. varför man sätter 2 kg under sin målvikt är för att man lägger på sig 2 kg när man börjar äta och det är vare sig man vill eller inte, det är så bara. Så nu blir det 3 v i formen VLCD för att sen gå över till LCD i 9 veckor.

Om det går? Klart som fan det går, det måste gå! Klart det är en sjuk omställning och det skriver jag under på men om det här ska ske så måste i alla fall jag vara taggad till 120% vilket jag känner att jag är, jag vet att jag har stödet med mig hemma och jag har bett jobbet att låta mig vara om det är dags för bullar och kakor de närmaste 12 veckorna. Siffrorna är inte konstiga eller över drivna dvs.  går ej att uppnå. Statistiken säger att de som går på det här upplägget snittar ett minus på 31 kg. Ja med det så tror jag att jag kan för i mitt fall handlar det mest om kosten för grundfysiken har jag. men ni får följa med och se, jag ska försöka underhålla så mycket jag kan. Nedan finner ni lite startsiffror

  • Längd: 180 cm
  • Vikt: 96 kg
  • Mage: 109 cm
  • Massa (fet): 25.2 kg (Normalt är mellan: 8.8 kg & 19.9 kg)
  • Fett i %: 26.3% (Normalt är mellan: 11.0 & 21.9 %)

Som sagt, jag tillsamman med Itrim i Sollentuna siktar på målvikten 75 kg och det är alltså ett mål på -21 kg

Idag blir det en Brocoli soppa till middag och lite stänk av Tabasco skadar inte. Den smakade OK får jag säga och till det en liten skön ”drink”
soppa_1virgin

Nu kör vi!!!

Ja, i morgon drar det igång. Då börjar vägen mot målet som ska vara 75 kg.

Ja, det kanske är ett högt mål med tanke på att utgångsvikten är 97 kg men jag fick informationen att det är inte omöjligt, inget är omöjligt säger jag utan det är bara viljan. Men det ska vara hälsosamt också. Men i alla fall, jag ska försöka komma in och skriva så mycket jag kan om min resa mot målet och för den som undrar så är det tillsammans med Itrim I Sollentuna. Det är där och tillsammans med dom och min familj givetvis som resan börjar.

En bild på min partypåse! De ”godsakerna”, det är VLCD-mat som jag kommer leva på de närmaste 3 veckorna. Sen blir det andra godsaker *hoppas jag*
party